Hledáte si práci? Zkušený recruiter radí: Co dělat a čemu se rozhodně vyvarovat!

28. 4. 2022

Monika Kinlovicova

Jak správně postupovat a kterým chybám se vyvarovat?

Od svého založení v roce 2017 jsme si v DEV PACK prošli zajímavým vývojem. Díky rostoucí poptávce po náborových službách všeho druhu jsme se rozhodli naše služby rozšířit a do našeho portfolia služeb zařadit také Outsourcing a recruitment. Proto můžeme nyní světu představit naši novou značku DEV Course, která se bude specializovat na nejrůznější náborové služby. I to je důvod, proč jsme se našeho kolegy Jiřího Kučery zeptaly na jeho práci, proč se rozhodl spolupracovat s DEV Course a další pikantnosti, které by vás mohly zajímat.

Značka DEV Course vznikla s cílem dělat náborové služby jinak, lépe a s důrazem na lidi, ne na čísla.

V následujících řádcích si ukážeme nejčastější hrozby, které na kandidáty číhají při pohovorech, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat a jak se člověk může sám stát IT specialistou. Vyplatí se bootcampy a rekvalifikační kurzy? A co vylepšit, když se ucházíte o nové zaměstnání?

O: S jakými záludnými situacemi se mohou kandidáti na pohovoru setkat?

Někdy se stává, že má kandidát za úkol vyřešit mnohem náročnější problém, než je pro danou pozici relevantní. Ani tak nejde o to, zdali ten problém vyřeší, potenciální zaměstnavatel chce pouze zjistit, jak přemýšlí a přistupuje k řešení problému (zdali vyhledává informace přes Google, jestli zapojí ostatní kolegy apod.). Uchazeč by proto neměl zbytečně stresovat a zaměřit se na to, aby se k problému postavil ze správného úhlu.

O: Zůstáváte s kandidátem v kontaktu i poté, co si našel zaměstnání? Zajímá nás, zdali pokračuje nějaká forma podpory i v další fázi jeho pracovní cesty.

Záleží na formě spolupráce, pokud je uchazeč přijat a vytěžován pouze na určitý projekt, vždy se mu snažíme přidělit mentora či průvodce, se kterým se schází alespoň dvakrát týdně, aby prodiskutovali zvláštnosti projektu a potenciální problémy, se kterými potřebují pomoci. Někdy se kandidát s žádostí o radu obrací přímo na nás. Případné komplikace můžeme probrat přímo s klientem, aby si toho byl vědom a mohl se případně pokusit o změnu.

S našimi kandidáty jsme neustále v kontaktu, sledujeme jejich pokroky, působíme jako jejich mentor, a v případě potřeby také jako prostředník mezi nimi a společností, ve které působí.

Trochu jiná situace nastává v případě zaměstnanců na plný úvazek. I zde nám jde o to, aby byl uchazeč spokojený a vše fungovalo, musíme však respektovat zájmy a přání firmy. Často nám píšou přímo uchazeči pozitivní zpětnou vazbu nebo se na nás obrací s prosbou o pomoc, pokud něco potřebují. Naštěstí tyto situace často neřešíme, protože je pro nás prioritou správný výběr kandidáta.

O: Jaké jsou podle tebe nejčastější chyby, kterých by se měli kandidáti vyvarovat?

Uchazeči musí být autentičtí a na nic si nehrát. Pokud se na pohovoru snaží pouze zalíbit a nejsou upřímní, lžou především sami sobě. Hrozí navíc, že skončí na takové pozici, která nebude naplňovat jejich očekávání. Kandidáti by měli mít jasno, pokud jde o finance, protože co se těch týká, má tento trh svá jasná specifika. Protože existuje vysoká poptávka po IT zaměstnancích, i mladší kandidát může dosáhnout na velmi štědré nabídky. Uchazeč by měl mít i přesto připraveny alespoň dvě částky – částku, za kterou by byl ochoten nastoupit a tu ideální. Ta první částka představuje minimum, pod které by už nešel a zároveň mu pokryje životní náklady. Ideální částka je ta, které by chtěl skutečně dosáhnout, ovšem i zde lidé někdy požadují příliš málo nebo příliš mnoho. V prvním případě se je snažíme navigovat, protože by to vzhledem k jejich senioritě a zkušenostem nebylo fér. Pokud žádají příliš mnoho, automaticky se diskvalifikují z práce v nějakých zajímavých startupech, ale zapadnou do korporátního prostředí, kde si vydělají, co chtějí, ovšem za cenu možného kariérního postupu.

O: Co dělat v případě, kdy se někomu nedaří najít práci? Ve většině případů je důvodem špatně napsaný životopis nebo nevhodný výběr pozice.

Životopis musí zaujmout a obsahovat relevantní informace potvrzující skutečnost, že je uchazeč tím správným kandidátem. Každý životopis, který uchazeč zašle, by měl být přizpůsobený konkrétní pozici na základě jeho dosavadních zkušeností. Vyplatí se, když jim se sepsáním CV někdo pomůže, tak aby obsahoval ta správná klíčová slova a byl rozpoznatelný také pro různé ATS. Pomoci může i dobře vyplněný profil na Linkedinu. Hodí se vypsat nejen dovednosti a odborné znalosti, ale také požádat kolegy o případné doporučení. V neposlední řadě by měli být uchazeči objektivní a volit správný styl projevu – někdy mohou kandidáti působit až moc arogantně či sebestředně, i když zcela neúmyslně.

O: Jak jako uchazeč o zaměstnání poznám, že je pro mě konkrétní společnost vhodná?

To je velmi dobrá otázka, protože některé oblasti – třeba firemní kultura, jsou při pohovoru těžko rozpoznatelné. Pokud se rozhodne uchazeč pro práci v korporaci, měl by počítat s tím, že sice může dostat více zaplaceno, ale mnohdy za cenu kariérního růstu. Také delší schvalovací procesy a silná hierarchie nemusí vyhovovat každému. Určitě je dobré mít povědomí o projektech, na kterých společnost pracuje – i to je pro mnoho kandidátů silný argument při rozhodování.

Každý uchazeč by měl v průběhu pracovního pohovoru klást otázky na všechno, co ho zajímá. Je smutné, že mnoho kandidátů tuto příležitost nevyužije a propásne tak šanci dozvědět se, co potřebuje.

Pohovor nabízí skvělý prostor pro to, aby kandidát vytáhl z rukávu i záludnější otázky a sledoval, jak druhá strana reaguje. Jsou otevření? Není vše až příliš ideální? V takovém případě byste měli zpozornět. Nic na světě není dokonalé a dobrý recruiter vám dopředu řekne o výzvách, které vás čekají. Určitě není v jeho zájmu, aby na uchazeče hned po přijetí vypadl ze skříně kostlivec, kvůli kterému by zaměstnání opustil. To by byla ztráta času a peněz pro všechny zúčastněné strany. Zkuste se zeptat stávajících zaměstnanců, jaký je jejich zaměstnavatel. Hlavně se ptejte. Tím to všechno začíná.

O: Jaký je tvůj názor na rekvalifikační kurzy pro budoucí programátory a certifikované vývojáře? Mají podle tebe kurzy Programming Bootcamps smysl?

Jsem velkým fanouškem takových kurzů a snažím se jejich účastníky podporovat, jak nejlépe umím. Řada firem je k zaměstnávání absolventů skeptická a jejich dovednosti si zřejmě prověřují více než u ostatních. V tomto oboru však nejde o získání diplomu z kurzu, tím to pouze začíná. Podstatné je sebevzdělávání a další rozvoj. Je fascinující sledovat právě ty kandidáty, kteří se pro IT nadchnou, rostou a dokážou si zajistit velmi zajímavé pozice už v průběhu pár let. U kurzů však musíme rozlišovat mezi kvalitními kurzy a těmi, které se snaží z lidí vytáhnout pouze jejich peníze. Jeden z nejlepších lidí na trhu je podle mého názoru pan Červenka z Vysoké školy Báňské – Technické univerzity v Ostravě, který svými kurzy pomohl stovkám, ne-li tisícům lidí.

O: Co se stane, když do projektu zařadíte kandidáta a později zjistíte, že se na danou pozici nehodí a chce odejít, nebo jeho odchod vyžaduje zaměstnavatel?

Kandidátům se snažíme najít ty nejlepší projekty, a protože je dobře známe, můžeme také odhadnout, kam by se hodili lépe. Máme širokou škálu partnerů, se kterými spolupracujeme, a díky dynamice IT trhu jsme schopni snadno nalézt nové umístění. Výhodou také je, že ve většině případů již nemusí uchazeč absolvovat technickou část pohovoru, pouze seznámení s týmem a projekty, na kterých by měl pracovat.

O: Stalo se někdy, že by kandidáti jeden po druhém opouštěli klienta a dávali vám velmi špatnou zpětnou vazbu o pracovních podmínkách nebo třeba firemní kultuře? Co si v takovém případě dělal?

I to se může stát. Nejprve řeším problém se samotným klientem. Někdy je klient příliš náročný, a pak může být problém na naší straně, protože cílíme na příliš juniorské kandidáty, kteří nejsou schopni vyhovět požadavkům. V minulosti jsme však zažili i situaci, kdy jsme věděli, že prostředí ve firmě klienta není příliš dobré, a diplomaticky jsme se na to snažili poukázat. Když se nic nezmění a přetrvává negativní zpětná vazba, přestaneme kandidáty dál posílat, protože to poškozuje také naši pověst. Nicméně pravidlem je vždy řešit problém nejprve s klientem, pálit mosty není nikdy dobrým řešením.

Rozhodl jsem se spolupracovat s DEV PACK a jejich náborovou značkou DEV Course jednoduše proto, že ctíme stejné hodnoty. Na prvním místě jsou vždy lidé, se kterými budujeme dlouhodobé vztahy.

O: Poslední otázka, Jirko. Proč jsi se rozhodl spolupracovat s DEV PACK?

Nábor beru jako svou vášeň a rád pracuji s lidmi, kteří do své práce dávají také srdce. Když jsem o firmě slyšel poprvé, líbilo se mi, že to není žádná velká korporace, ale firma s rodinnou atmosférou, která vždy staví své lidi na první místo. S přirozeným vývojem trhu jsme se rozhodli založit novou značku DEV Course, která se věnuje výhradně náborovým službám všeho druhu. Využíváme silné sítě kandidátů a klientů, a přesto stále upřednostňujeme lidi před čísly. Je to dobré spojení a jsem opravdu rád, že se naše cesty zkřížily.

Druhá část rozovoru s Jiřím Kučerou


Tohle je konec našeho rozvoru. Doufáme, že se vám náhled do zákulisí života IT recruitera líbil. Pokud chcete dostávat více novinek, přihlašte se k odběru našeho newsletteru.

Autoři: Monika Kinlovicova & Iva Gracova


You may also like…